"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salam (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada ALlah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka : orang-orang yang fasik"
(Surah Ali-Imran, 3:10)

:: Ahlan wa Sahlan :: Selamat Datang :: Welcome :: ke Laman Blog ABIM Pahang ::.......

25.2.11

Rumusan Catatan Ceramah Analisis Tunisia dan Mesir


Catatan diambil dari Laman Blog PKPIM Kuantan

Jika beberapa minggu yang lepas, akhbar-akhbar tempatan laku bak pisang goreng panas dekpenangan isu Mesir, rasa-rasa nya jika hendak dibandingkan dengan hari ini, barangkali pisang yang dijual tidak lagi selaku dahulu. Namun,sebagai umat Islam yang sentiasa memandang jauh ke hadapan, perletakan jawatan Hosni Mubarak bukanlah penamat kepada usaha pembebasan Mesir mahupun negara-negara lain daripada cengkaman kuasa barat. Juga tidak bermakna kita harus menarik nafas lega dan bersuka ria atas kejayaan yang sudah dicapai kerana sudah termaktub dalam firman Allah swt yang mengatakan bahawa;

“Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka. Katakanlah, “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya).” Dan jika engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilmu (kebenaran) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu pelindung dan penolong dari Allah”.( Al-Baqarah:120)

Ayat ini cukup signifikan dalam memberi pedoman dan peringatan buat kita agar tidak cepat melatah dan merasa selesa dengan berakhirnya pemerintahan tiga dekad Husni Mubarak di Mesir. Ini kerana, kalimah ‘lan’ yang membawa mesej besar bahawasanya permusuhan orang yahudi dan Nasrani ke atas umat Islam akan tetap terus berlaku sehinggalah hari kiamat dan mereka tidak akan sesekali merasa puas hati mahupun berputus asa sebelum kita penganut ajaran nabi Muhammad mengikut agama yang dianuti mereka.

Isyarat inilah yang seharusnya difahami oleh kita umat Islam agar tidak timbul rasa takut mahupun gentar di dalam pertandingan menewaskan musuh Allah. Bahkan ayat ini seharusnya menjadi perangsang dan kekuatan supaya umat Islam terus berjihad menegakkan agama Islam dan menjalankan kerja dakwah.

Jikalau difikirkan kembali, sikap positif ini juga yang wujud dalam diri rakyat Mesir yang menjadi salah satu faktor penyebab yang utama yang akhirnya menamatkan pemerintahan Hosni Mubarak di Mesir. Keberanian generasi muda yang hanya berusia lingkungan belasan tahun cukup membuatkan pemimpin berusia 82 tahun ini mengangkat bendera putih. Apa yang pasti, keberanian ini tidak lahir secara sengaja melainkan Allah sudah mencampakkan keberanian ini di dalam hati dan jiwa mereka.

Sikap ragu-ragu dalam menjalankan kerja dakwah inilah yang seharusnya dikikis agar tidak terus menular ke dalam diri yang akhirnya membawa kepada futur di medan juang. Diceritakan bahawa pada masa pemerintahan Umar Al- Khatab tatkala kaum Muslimin merasa ragu-ragu untuk menyeberangi sungai Tigris semasa dalam perjalanan menakluk kota Madain, salah seorang daripada kaum Muslimin bernama Hajar bin Ady segera berseru,

“ Apa yang membuat kalian ragu untuk menyeberangi sungai ini. Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati kecuali dengan izin Allah SWT sebagai ketetapan yang sudah ditentukan waktunya.”

Menarik juga untuk dibincangkan ialah mengenai peranan media baru seperti facebook, twitter, flikr dan lain-lain dalam menyebarkan keberanian ke seluruh pelusuk negara Mesir pada waktu itu. Jika kita di sini hanya menganggap facebook mahupun twitter sekadar alat berkomunikasi dan bersosial sesama kita ,barangkali kita harus menjadikan rakyat Mesir sebagai ‘guru’ dalam memaksimumkan penggunaan media baru ini.Ini kerana laman sosial ini terbukti bukan sahaja berjaya mengkucar-kacirkan pihak berkuasa malah media ini telah digunakan oleh rakyat Mesir bagi mencetuskan gelombang perubahan yang besar bagi negara mereka. Siapa sangka Facebook,twitter mahupun alat perhubungan lain mampu mengalahkan tentera yang bersenjata di sana? Itulah kecanggihan strategi dan amalan musyawarah yang harus kita renungi bersama.

Melihat kepada situasi yang berlaku kepada negara Mesir mahupun negara-negara lain yang tertindas, cukup untuk memberi semangat kepada kita yang meletakkan diri sebagai agen pengubah masyarakat. Kemenangan yang dilalui tidak akan berhasil tanpa semangat yang kental dalam menyebarkan dakwah. Tidak ada kemenangan yang diiringi dengan putus asa. Kekalahan dan kemenangan hanyalah salah satu putaran yang menjalankan fungsi bernama pilihan. Daripada situlah,kita akan melihat di manakah kedudukan sebenar orang yang beriman mahupun orang yang berwajah munafiq. Pergantungan yang mutlak terhadap kuasa Allah melebihi kuasa manusia harus ditanamkan sedalam yang mungkin kerana tanpa pertolongan dariNya, manakan bisa untuk kita menikmati kemenangan.

“Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”
[ali-Imran, 3:26]

Catatan diambil dari Laman Blog PKPIM Kuantan

0 ulasan:

Post a Comment

Kongsikan Bahan

Twitter Facebook Digg Stumbleupon Favorites More